|  Revista ARTE |   ORAR   |  CASERIE ONLINE |
|   CONCURS - Posturi vacante   |   PARTENERI   | OLD SITE   | 

Programa analitică pentru SAXOFON

Durata studiului 3 ani

Program cadru

– 1 oră săptămânal – 32 de ore anual

– aplicaţii practice la dispoziţia coordonatorului cursului

 

Anul I

–    Organizarea clasei (stabilirea orarului, planificarea cursanților pe ore și zile), asigurarea condiţiilor optime pentru studiu. Sondaj asupra cunoștințeor și aptitudinilor cursanților.

–      Descrierea instrumentului (istoric, construcție, tehnica mânuirii, accesorii).

–   Formarea ambușurii; exerciții practice de emisie a sunetelor (note lungi cu valoare determinată); respirația costo-diafragmatică; exerciții de întrebuințare a grifurii pe intervale alăturate pe note lungi.

–    Exerciții practice de însușire a structurii de gamă majoră și minoră; intervale; semne de alterație și sunete cromatice; Gamele Do major și La minor; studii.

–    Măsurile de 4, 2, 3 și 6 timpi; optimea; nota cu punct; șaisprezecimea; exerciții și studii. Diferite modalități de emisie și atac; staccato, mezzo-staccato, legato de prelungire a duratei sunetului, legato de expresie; exerciții și studii.

–   Exerciții zilnice practicate în timpul studiului individual pentru: emisie, articulație, conducerea coloanei de aer. Exercițiile vor cuprinde intervale simple în cadrul unei octave, studii, piese cu ambitus restrâns fără dificultăți ritmice, în măsuri de 4, 2 și 3 timpi.

–   Formule ritmice și accente. Sincopa, contratimpul, măsura incompletă (anacruza, auftaktul); diviziuni excepționale ale valorilor binare și ternare (trioletu și duoletul).

–      Gamele majore până la 3 alterații și relativele lor minore; intervale, arpegii, exerciții de transpoziție scrisă; studii, piese.

–     Gama cromatică, ascendent și descendent în valori de doimi și pătrimi; exerciții, studii. Mici piese de muzică clasică, ușoară și populară în tonalitățile studiate; descifrări de partituri.

–     Acomodarea elevului cu acompaniamentul de pian; dezvoltarea muzicalității; studii ușoare de tehnică și frazare.

Material pentru examenul de an I: 1-2 game și arpegii din cele studiate; 1 piesă din creația clasică și 1 piesă de muzică ușoară sau populară cu acompaniament; citire la prima vedere.

BIBLIOGRAFIE:

Metode: Gustav Bunke – 20 studii din metodă; C. Horceag – Piese pentru saxofon.

Piese:  piese din repertoriul național și internațional la sugestia profesorului.

 

Anul  II

–    Organizarea clasei (stabilirea orarului, planificarea cursanților pe ore și zile), asigurarea condiţiilor optime pentru studiu. Recapitularea cunoştinţelor din anul I.

–    Gamele majore cu 3 alterații și relativele minore pe toată întinderea instrumentului; intervale, arpegii, studii, piese cu acompaniament; descifrări de partituri.

–       Măsurile 5, 7, 9 și 12 timpi; exerciții, studii, piese cu acompaniament în tonalitățile studiate.

–       Dezvoltarea deprinderii de a cânta în ansamblu (duo, trio etc.); piese, citire la prima vedere.

–       Exerciții zilnice pentru dezvoltarea mobiltății degetelor; intervale, game, arpegii, studii tehnice.

–  Gamele majore cu 4-5-6 alterații și relativele minore; intervale, arpegii, studii, piese cu acompaniament; descifrări de partituri.

–    Ornamentele și realizarea lor instrumentală; apogiatura, trilul, mordentul, grupetul, glissando-ul; exerciții, studii realizate cu poziții (digitații) obișnuite și ajutătoare.

–    Formule melodice și ritmice folosite în muzica ușoară și populară; exerciții și exemplificări cu repertoriu adecvat.

–     Gama cromatică, ascendent și descendent în valori de optime și șaisprezecime; studii și mici piese cu acompaniament.

Material pentru examenul de an II: 1-2 game și arpegii din cele studiate; 1 studiu într-o tonalitate cu 4 alterațiile; 1 piesă din creația clasică și 1 piesă de muzică ușoară sau populară cu acompaniament; citire la prima vedere.

BIBLIOGRAFIE:

Metode: Gustav Bunke – 20 studii din metodă; C. Horceag – Piese pentru saxofon, studii și transcripții.

Piese:  piese din repertoriul național și internațional la sugestia profesorului.

 

Anul  III

–    Organizarea clasei (stabilirea orarului, planificarea cursanților pe ore și zile), asigurarea condiţiilor optime pentru studiu. Recapitularea cunoştinţelor din anul II.

–    Diferite diviziuni ritmice excepționale: cvartolet, cvintolet, sextolet (dublutriolet), septolet; exerciții, studii, piese.

–     Game și moduri de tip major și minor; piese cu acompaniament de pian și/sau orchestră; descifrări de partituri.

–    Studii pentru dezvoltarea agilității degetelor; studiul arpegiilor, acordurilor de septimă desfășurate pe toată întinderea instrumentului.

–   Studii avansate pentru dezvoltarea emisiei, articulației, sonorității, frazării; piese de virtuozitate, improvizații.

–   Toate intervalele pe gamele majore și minore; gama cromatică în mișcări repezi, transpoziția la saxofon, elemente de frazare și interpretare.

–     Studierea unor elemente introductive în muzica de jazz; exerciții de improvizație pe unele piese mai ușoare.

–      Studii și piese de agilitate.

Material pentru examenul de an III:  1 studiu într-o tonalitate cu 5 alterațiile; 1 piesă din creația clasică și 1 piesă de muzică ușoară sau populară cu acompaniament; citire la prima vedere.

BIBLIOGRAFIE:

Metode: Capelle Fernand – 20 studii pentru saxofon sau oboi; Ditersdorf Horst – Școala de saxofon pentru începători; C. Horceag – Culegere de studii și piese pentru saxofon; Mitu I. – Metodă pentru saxofon; Prorvice B. – Baza tehnicii cântate la saxofon; Rivciun A. – Metoda de saxofon vol. I-II; Rousseau Eugen – Saxofon – sunete acute; Schitz Manfred – Jazz Parnas (adaptare pt. saxofon); Peterson O. – Exerciții de jazz pentru pianistul începător (adaptare);

Piese:  Sopoșnicova M. – Crestomația pentru saxofon alto; Mihailov L. – Opere alese ale compozitorilor străini pentru saxofon și pian; Platonov – Culegere de studii și piese pentru flaut; Cudalbu I. – Piese instrumentale românești; Popp Marius  – 15 fantezii de jazz; Piese din repertoriul național și internațional la sugestia profesorului.