Programa analitică pentru SAXOFON
Durata studiului 3 ani
Program cadru
– 1 oră săptămânal – 32 de ore anual
– aplicaţii practice la dispoziţia coordonatorului cursului
Anul I
– Organizarea clasei (stabilirea orarului, planificarea cursanților pe ore și zile), asigurarea condiţiilor optime pentru studiu. Sondaj asupra cunoștințeor și aptitudinilor cursanților.
– Descrierea instrumentului (istoric, construcție, tehnica mânuirii, accesorii).
– Formarea ambușurii; exerciții practice de emisie a sunetelor (note lungi cu valoare determinată); respirația costo-diafragmatică; exerciții de întrebuințare a grifurii pe intervale alăturate pe note lungi.
– Exerciții practice de însușire a structurii de gamă majoră și minoră; intervale; semne de alterație și sunete cromatice; Gamele Do major și La minor; studii.
– Măsurile de 4, 2, 3 și 6 timpi; optimea; nota cu punct; șaisprezecimea; exerciții și studii. Diferite modalități de emisie și atac; staccato, mezzo-staccato, legato de prelungire a duratei sunetului, legato de expresie; exerciții și studii.
– Exerciții zilnice practicate în timpul studiului individual pentru: emisie, articulație, conducerea coloanei de aer. Exercițiile vor cuprinde intervale simple în cadrul unei octave, studii, piese cu ambitus restrâns fără dificultăți ritmice, în măsuri de 4, 2 și 3 timpi.
– Formule ritmice și accente. Sincopa, contratimpul, măsura incompletă (anacruza, auftaktul); diviziuni excepționale ale valorilor binare și ternare (trioletu și duoletul).
– Gamele majore până la 3 alterații și relativele lor minore; intervale, arpegii, exerciții de transpoziție scrisă; studii, piese.
– Gama cromatică, ascendent și descendent în valori de doimi și pătrimi; exerciții, studii. Mici piese de muzică clasică, ușoară și populară în tonalitățile studiate; descifrări de partituri.
– Acomodarea elevului cu acompaniamentul de pian; dezvoltarea muzicalității; studii ușoare de tehnică și frazare.
Material pentru examenul de an I: 1-2 game și arpegii din cele studiate; 1 piesă din creația clasică și 1 piesă de muzică ușoară sau populară cu acompaniament; citire la prima vedere.
BIBLIOGRAFIE:
Metode: Gustav Bunke – 20 studii din metodă; C. Horceag – Piese pentru saxofon.
Piese: piese din repertoriul național și internațional la sugestia profesorului.
Anul II
– Organizarea clasei (stabilirea orarului, planificarea cursanților pe ore și zile), asigurarea condiţiilor optime pentru studiu. Recapitularea cunoştinţelor din anul I.
– Gamele majore cu 3 alterații și relativele minore pe toată întinderea instrumentului; intervale, arpegii, studii, piese cu acompaniament; descifrări de partituri.
– Măsurile 5, 7, 9 și 12 timpi; exerciții, studii, piese cu acompaniament în tonalitățile studiate.
– Dezvoltarea deprinderii de a cânta în ansamblu (duo, trio etc.); piese, citire la prima vedere.
– Exerciții zilnice pentru dezvoltarea mobiltății degetelor; intervale, game, arpegii, studii tehnice.
– Gamele majore cu 4-5-6 alterații și relativele minore; intervale, arpegii, studii, piese cu acompaniament; descifrări de partituri.
– Ornamentele și realizarea lor instrumentală; apogiatura, trilul, mordentul, grupetul, glissando-ul; exerciții, studii realizate cu poziții (digitații) obișnuite și ajutătoare.
– Formule melodice și ritmice folosite în muzica ușoară și populară; exerciții și exemplificări cu repertoriu adecvat.
– Gama cromatică, ascendent și descendent în valori de optime și șaisprezecime; studii și mici piese cu acompaniament.
Material pentru examenul de an II: 1-2 game și arpegii din cele studiate; 1 studiu într-o tonalitate cu 4 alterațiile; 1 piesă din creația clasică și 1 piesă de muzică ușoară sau populară cu acompaniament; citire la prima vedere.
BIBLIOGRAFIE:
Metode: Gustav Bunke – 20 studii din metodă; C. Horceag – Piese pentru saxofon, studii și transcripții.
Piese: piese din repertoriul național și internațional la sugestia profesorului.
Anul III
– Organizarea clasei (stabilirea orarului, planificarea cursanților pe ore și zile), asigurarea condiţiilor optime pentru studiu. Recapitularea cunoştinţelor din anul II.
– Diferite diviziuni ritmice excepționale: cvartolet, cvintolet, sextolet (dublutriolet), septolet; exerciții, studii, piese.
– Game și moduri de tip major și minor; piese cu acompaniament de pian și/sau orchestră; descifrări de partituri.
– Studii pentru dezvoltarea agilității degetelor; studiul arpegiilor, acordurilor de septimă desfășurate pe toată întinderea instrumentului.
– Studii avansate pentru dezvoltarea emisiei, articulației, sonorității, frazării; piese de virtuozitate, improvizații.
– Toate intervalele pe gamele majore și minore; gama cromatică în mișcări repezi, transpoziția la saxofon, elemente de frazare și interpretare.
– Studierea unor elemente introductive în muzica de jazz; exerciții de improvizație pe unele piese mai ușoare.
– Studii și piese de agilitate.
Material pentru examenul de an III: 1 studiu într-o tonalitate cu 5 alterațiile; 1 piesă din creația clasică și 1 piesă de muzică ușoară sau populară cu acompaniament; citire la prima vedere.
BIBLIOGRAFIE:
Metode: Capelle Fernand – 20 studii pentru saxofon sau oboi; Ditersdorf Horst – Școala de saxofon pentru începători; C. Horceag – Culegere de studii și piese pentru saxofon; Mitu I. – Metodă pentru saxofon; Prorvice B. – Baza tehnicii cântate la saxofon; Rivciun A. – Metoda de saxofon vol. I-II; Rousseau Eugen – Saxofon – sunete acute; Schitz Manfred – Jazz Parnas (adaptare pt. saxofon); Peterson O. – Exerciții de jazz pentru pianistul începător (adaptare);
Piese: Sopoșnicova M. – Crestomația pentru saxofon alto; Mihailov L. – Opere alese ale compozitorilor străini pentru saxofon și pian; Platonov – Culegere de studii și piese pentru flaut; Cudalbu I. – Piese instrumentale românești; Popp Marius – 15 fantezii de jazz; Piese din repertoriul național și internațional la sugestia profesorului.